Onze trainingen en opleidingen gaan altijd door, hoe dan ook.
Volg ons op LinkedIn

Tips hoe je als salesmanager juist nu de energie in je team behoudt

Met de huidige coronacrisis staan we allemaal voor een uitdaging. In deze tijd is het als salesmanager en ondernemers een uitdaging om goed contact met je medewerkers te houden. Maar vooral hoe voelen zij zich onder de huidige situatie? Want contact onderhouden met klanten en prospects wanneer iemand niet goed in zijn vel zit, is geen goed idee. Een klant zal vrijwel direct aanvoelen dat er iets is mis is. Wat kan je als leidinggevende doen om in deze tijden de juiste energie in jouw team te behouden.

Dagelijks team check-in
Begin daarom elke morgen met een team check-in. Laat de medewerker elke ochtend invullen hoe hij of zij zich die dag voelt. Je kan deze vragenlijst opstellen met behulp van Excel die per medewerker wordt ingevuld. Dit kan met behulp van smileys. Of pak het professioneel aan met je HR-collega en zet een mini medewerkersonderzoek op met behulp van gratis tools zoals Analytiqs of Effectory.

Welke vragen kan je stellen:

  • Sentiment – Hoe voel je je vandaag?
  • Thuissituatie – Hoe gaat het thuis en in je directe omgeving (familie, vrienden, buren etc)?
  • Communicatie – Ben je tevreden met de huidige communicatie rondom de coronacrisis door je leidinggevende?
  • Belemmeringen – Zijn er zaken die je werk lastig maken?
  • Wil hulp van leidinggevende – Kan de leidinggevende iets doen om je te helpen?

Hoe geef ik vertrouwen zonder los te laten?
Belangrijk is dat het vertrouwen van het team in de leidinggevende goed is en dat men hun gevoel durft te uiten. En dat is nog niet zo makkelijk voor jou als leidinggevende. Want uiteindelijk gaat het om commercieel resultaat. Dus jij wilt alles uit je team halen, zodat jij blijft scoren met je team. Jouw succes wordt daar namelijk ook aan afgemeten. Maar als je alleen maar gaat duwen op resultaat dan ga je als leidinggevende veel verdrietige/boze smileys ontvangen. Of onechte blije smileys. Het voelt als controle en niet als interesse of hulp.

Je wilt dat jouw medewerkers vanuit autonomie de schouders in deze moeilijke tijden eronder zetten. Wat kan je dan wel doen? Belangrijk is om jouw team vertrouwen te blijven geven en juist niet te controleren. Controle staat haaks op vertrouwen. Wanneer je teveel probeert de controle over je team houden, gaat dit over in wantrouwen. Laat zien en spreek uit dat je het volste vertrouwen hebt in je team en laat jouw medewerkers met eigen ideeën en initiatieven komen. Wanneer een medewerker en klein beetje het idee heeft dat het over controle gaat dan voelt dat in deze tijden als wantrouwen. Dit draagt voorzichtig gesteld niet echt bij aan de beoogde meer energie in je team.

Tips om je teamleden enthousiast te houden

Wat kan je als leidinggevende doen om je medewerker weer energie te geven?

  • Stel doelen (met elkaar) waar de medewerker zelf directe invloed op heeft om deze te bereiken
  • Toon oprechte interesse in de medewerker. Doe dit zeker na de dagelijkse check-in.
  • Beleg regelmatig online meetings waar elk teamlid zelf een onderwerp in mag brengen
  • Beloon elk initiatief van de medewerker
  • Stop met sturen, maar geef aandacht (de team check in is hier al een mooi voorbeeld van)
  • Doe alsof jouw medewerkers jouw klanten zijn. Klanten staan centraal, behandel ook je medewerkers op deze manier. Laat je medewerkers ervaren hoe belangrijk zij voor je zijn.
  • Richt je op de cirkel van invloed. Bepaal wat je kunt doen en zet je zorgen opzij.
  • Initieer online challenges. Ga bijvoorbeeld voor de dagelijkse meeting een plank-challenge houden en wie die na twee weken het langst kan volhouden.
  • Laat ze een leuke ervaring met de klant delen en elkaar hierop smileys geven.

Dus ga als leidinggevende aan de slag met de medewerkers check-in en laat jouw team in deze bijzondere tijd, zowel commercieel als emotioneel groeien.

Hoe kan Nederlandse Sales Academie hierbij kan helpen?
De Nederlandse Sales Academie helpt organisaties bij het inrichten van het salesproces met KPI’s die vooral betrekking hebben op dat deel waar elke accountmanager nog zelf invloed op heeft. Hierdoor wordt de accountmanager beloond op zijn aandeel, los van het resultaat. Wil je hier met ons over sparen, neem dan contact met ons op of via 0172 – 22 40 07. Of kijk hier voor meer informatie over onze sales manageropleidingen.


Anderen lazen ook: