Trainingen voor ambitieuze salesprofessionals
Volg ons op LinkedIn

Sales staat of valt met jouw authenticiteit

“Sales begint niet met dat fantastische product, die uitstekende dienstverlening of die unieke service. Als eerste kopen mensen jóu als mens, dan pas wat je verkoopt! Jij maakt de eerste verbinding met de klant… of niet. Natuurlijk is het belangrijk dat je als bedrijf al het andere goed op orde hebt. Maar als je weet dat mensen het verschil maken, dan begrijp je ook hoe belangrijk het is om in de ontwikkeling van medewerkers te investeren.” In dit artikel vertelt Jay Hijmering, bevlogen sales trainer en directeur bij de Nederlandse Sales Academie, over zijn visie op sales en opleiden.

Jay ziet dat de vraag naar sales- en klantgerichtheid trainingen toeneemt. Een teken dat bedrijven zich ervan bewust zijn dat ze steeds sneller en slimmer moeten vernieuwen om hun positie op de markt te verwerven, te behouden of te verstevigen. Om hierop in te spelen en haar klanten het complete pakket te kunnen aanbieden, is IMK Opleidingen gefuseerd met de Nederlandse Sales Academie.

Leer… én maak het van jezelf

Volgens Jay begint een salestraining met kijken naar jezelf. “Wat zijn je gedachten en aannames over sales, waar ben je goed in en wat heb je nodig om verder te groeien? In onze trainingen houden we je een spiegel voor. Je wordt je bewust van je eigen visie op sales én je maakt kennis met nieuwe theorieën en salestechnieken. Daarmee ontwikkel je een bredere blik en groeit je professionaliteit. Vervolgens leer je de nieuwe inzichten te vertalen naar jouw praktijk en jouw manier van werken. Dan blijf je dichtbij jezelf en voelt je klant ook dat je oprecht bent.”

Je eerste doel is niet verkopen, maar een prettig gesprek voeren

“We nemen negentig procent van onze beslissingen op basis van gevoel. Dat je een aantrekkelijke aanbieding hebt is leuk, maar de goedkoopste ben je maar één dag. Wil je mensen voor langere termijn aan je bedrijf binden, dan zul je ze op een andere manier moeten benaderen. En doe je dat succesvol, dan ontdek je dat jij en de klant hetzelfde doel hebben.

Ja, je hoort het goed. Het eerste doel is namelijk niet een product te verkopen, maar een prettig gesprek te hebben en erachter te komen wat de echte klantvraag is. Hiermee maak je een connectie die, als je het goed doet, een basis van vertrouwen geeft. Komt het vervolgens tot een transactie, dan levert de uitkomst beide partijen iets op. Als het je lukt om vanuit die verbinding een deal te sluiten, in een wereld waarin de concurrentie zo groot is, dan mag je trots op jezelf zijn.”

Een blijk van waardering

Als werkgevers hun salesmedewerkers een training of opleiding aanbieden, krijgen ze meer dan een ontwikkeling en een kans op betere resultaten. Jay ziet het ook als een blijk van waardering. “Hoe mooi is het als bedrijven zeggen: ‘We hebben goede mensen en we willen graag dat ze nog sterker worden in wat ze doen en groeien als persoon en als professional.’ Als het lukt om daar als opleider een bijdrage te leveren, op een praktische, uitdagende en respectvolle manier, dan geeft mij dat enorme voldoening!”

Spreekt de visie van Jay Hijmering je aan? En wil je met hem kennismaken en sparren over het ontwikkelen van jouw team? Neem dan contact met hem op via 0172 – 22 40 07 of vul het contactformulier in.


Anderen lazen ook: